keskiviikko 14. tammikuuta 2009

Se on pienestä kii II

Koko tämän alkaneen vuoden työrupeaman minua on sapettanut suunnattomasti pieni, mitätön asia.

Työsopimus.

Koska edellinen määräaikainen sopimukseni loppui parahasti jouluun, kävin hyvissä ajoin kyselemässä uuden perään. Ensin että olisiko niitä töitä ylipäätään keväälle, ja sen jälkeen että milloinka tuo sopimus tehtäisiin. Tälläiseen lyhytaikaiseen sopimukseen ei kuulemma puumerkkiäni tarvita, joten siirryin aikanani joulunviettoon odottavaisena, sillä aiemminkin sopimuspaperi on lopsahtanut postiluukkuun aikanaan.

Aloitin uuden työvuoden tarkistamalla työsähköpostini. Tai lähinnä yrityksellä, sillä yhtymän tietokoneelle kirjautuessani sain tylyn ilmoituksen tunnuksieni poistumisesta. Jos minulla olisi työsopimus, minulla olisi voimassa olevat tunnukset verkkoon, työsähköpostiin, intranettiin jne.

Viimeisen viikon ajan olen yrittänyt luovia kuinka selvitä ilman tietokonetta. Se vaatii melkoisesti yhteispeliä järjestelmätuen kanssa, sillä joudun työskentelemään tietokoneilla ryhmien kanssa ja osa materiaalistani on sähköisessä muodossa omassa profiilissani. Tavoittamattomissa.

Olen kysynyt pomolta onko työsopimukseni kunnossa, tämän saavuttua viimein etelän lomaltaan. Huomenna olisi palkkapäivä, mutta eihän se kait minua koske. Toivon vain ettei kohdalleni osu työtapaturma. Ainakaan ennen kuin minulla on työsopimus.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Suullinen työsopimus on aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin. Työnantaja ei voi kiistää työsopimuksen olemassa oloa, koska on sallinut sinun tekevän töitä.

Ongelmaksi saattaa muodostua pikemminkin työsopimuksen pituus. Jos työnantaja ei uusi työsopimusta, mutta antaa käydä töissä, on työsopimus jatkunut "hiljaisesti" ja on silloin voimassa toistaiseksi.

Koeaikaa ei voi enää sinun kohdallasi käyttää, koska jatkat samassa työssä missä olit aiemminkin.

Palkka on joka tapauksessa maksettava ajallaan ja myöhässä olevasta palkasta on maksettava korko.

Pidä nyt nainen puolesi. Jos et kuulu ammattiliittoon niin työsuojelupiiri auttaa. Huutele, jos tartteet lisää apuja.